Sonntag, 28.10.2018 / 21:47 Uhr

Zum antisemitischen Massaker von Pittsburgh

Von
Thomas von der Osten-Sacken

Seth J. Frantzman ist es in der Jerusalaem Post kurz nach dem antisemitischen Massaker von Pittsburgh gelungen, in einem Artikel auf den Punkt zu bringen, worum es geht. 

The mass murder in Pittsburgh, the deadliest attack on Jews in US history, (..:) came from a swamp of hatred that percolated online. We know this because the murderer, named as Robert Bowers by authorities, left behind a large trail of hatred on social media. The last target of his hatred was HIAS, which helps refugees. He was outraged that HIAS supported a “national refugee Shabbat.”

Nach Jahren, in denen eine ganze Kamarilla von Rechtspopulisten gegen George Soros gehetzt hat, dessen Organisation angeblich eine muslimische Masseneinwanderung, ja einen Bevölkerungsaustausch vorbereite, kann es kaum verwundern, dass am Ende jemand zur blutigen Tat geschritten ist.

A post he made targeted ZOG, the “Zionist occupied government” as controlling America. The perpetrator also mocked “Christian conservatives” for liking Jewish people, claiming that Jews only care about themselves. He thought US President Donald Trump was “controlled” by Jews and being used to “control Whites.”

Bowers expressed a worldview, parts of which we’ve all become familiar with in the last few years which alleges that “globalists” are taking over America. Globalists is a stand-in for “Jews” often, a code word or “dog whistle.”

But Bowers believed that Trump was a globalist. Those he reposted wrote things like, “Stop the kikes, then worry about the Muslims.” They also hated Israel. “Refugees welcome to every nation, except Israel.” They were accusing Jews of bringing in refugees, while claiming Jews protect Israel from the same refugees.”

Nach Jahren, in denen eine ganze Kamarilla von Rechtspopulisten gegen George Soros gehetzt hat, dessen Organisation angeblich eine muslimische Masseneinwanderung, ja einen Bevölkerungsaustausch vorbereite, kann es kaum verwundern, dass am Ende jemand zur blutigen Tat geschritten ist. Man wird etwa an das Pamphlet von Breivik erinnert, das er nach dem Massenmord an einer Gruppe Jugendlicher  verbreitete: Auch der Norweger zielte ja nicht direkt auf Muslime, sondern auf „Drahtzieher“, die er für den Verfall des weißen Europa verantwortlich machte. Immigranten aus der islamischen Welt werden so zum Werkzeug sinistrer Mächte, denen es in Wirklichkeit um die Macht geht und,um die zu erringen, müssen sie die bestehenden Völker vernichten. Ein nur allzu bekannter antisemitischer Topos, in neuem Kostüm reinszeniert. Und natürlich richtet der Hass sich gegen eine jüdische Flüchtlingshilfsorganisation, HIAS, über die das Magazin Atlantic hier umfassende Hintergrundinformationen zusammen getragen hat und auch erklärt, warum sie es trifft.

Aber es griffe viel zu kurz, sein Augenmerk alleine auf die amerikanische Ultrarechte zu fokussieren, für eine Stimmung, die auch in den USA so antisemitisch ist, wie seit Jahrzehnten nicht mehr, haben auch ganz andere gesorgt. Man denke nur an die Debatten in der britischen Arbeiterpartei, an Louis Frarakhan, BDS in den Universitäten und natürlich die weiter ungehindert verbreitete antisemitische Hetzte islamistischer oder panarabischer Provenienz.

Und auch Frantzmann erinnert daran, wie sich das Weltbild von Antisemiten ähnelt, egal aus welchem politischen Lager sie stammen. Und für sie alle gilt: Niemand stoppte sie, niemand hinderte sie, ihre Hassbotschaften zu verbreiten:

Mocking the Holocaust is not just confined to some extreme right and extreme left beliefs, some of those close to the mainstream have shamefully tiptoed around it. Robert Faurisson, an academic turned Holocaust denier who died last week, was criticized in the 1970s for his views. Instead of condemning him, a long list of intellectuals signed a petition defending his right to free speech. They called him a “respected professor” and claimed he was a victim of a “vicious campaign of harassment, intimidation and slander.” The “victim” was the academic who had written a book calling Anne Frank’s diary a “forgery.” Faurisson should never have received the imprimatur of “free speech” activist, but he was given that platform.

Every person who saw mass murder in Pittsburgh and thought “Israel,” is an antisemite

(...) In most of these cases, the background of perpetrators is both well known and also opaque, in the sense that we can’t know what separates their decision to commit mass murder from 10,000 other people with the same views who don’t do anything but shout online or on street corners. (...)

Mohammed Mera, the murderer of four Jews at the Ozar Hatorah school in Toulouse, France in 2012, also seems to have been able to develop his hateful views unchallenged. We tend to hear after these killings that there is nothing that can be done to stop them. So we suffice with “thoughts and prayers.”

Und was geschieht am Tag danach. Trauer? Besinnung? Nein! Wie nach jedem antisemitischen Massenmord geht ein irres „blame game“ los, in denen von Israel bis zu Trump die wahren Schuldigen gesucht werden. Und auf andere Opfer verwiesen. Man kennt das nach 9/11 etwa, als irgendwer mit den hungernden Kindern in Afrika kam, an die man ja auch denken müsse.

Resigniert beendet Frantzmann deshalb seinen Artikel mit diesen Worten:

October 27, a day of massacre and mass murder, the worst mass murder of Jews in US history, was systematically hijacked to make it about everything other than the victims. We’ve seen this again and again. I don’t remember after Toulouse being able to mourn the victims either, because we had to pretend that the perpetrators was motivated by something other than Islamist-inspired antisemitism. We had to pretend that the poor victims in the Paris kosher deli were just “random people.”

They weren’t random. Just like graffiti on synagogues in Maine and Cape Cod are not random. And it’s not about being “white” or about the embassy, or about the “enablers.” There’s no quick fix to antisemitism except to confront it in all its forms, online and on sidewalks. (...)

And if you want evidence that hatred of Israel and the mass murder of Jews is connected, in fact directly linked, just look online to the responses to the massacre in Pittsburgh. Every person who saw mass murder in Pittsburgh and thought “Israel,” is an antisemite. And if you excused it because of the embassy move, you have no shame. A lot of people had no shame on October 27. They couldn’t show decency and respect and they exploited the mass murder.

Can we learn from the massacre? Can we learn to confront antisemitism online? Can we learn to mourn and show compassion? Can we end the toxic, hateful, use of social media to inflame and incite? I’d like to believe we can, but what we’ve seen so far does not seem to have been a learning experience.

Und alles deutet darauf hin, dass auch nach Pittsburgh sich daran wenig bis nichts ändern wird ...